Yamaha båtmotor - Built to last
Legendarisk pålitlighet från Yamaha.
I mer än 30 år har Yamaha utombordare levererat mycket mer än överlägsen kraft, prestanda och effektivitet. Yamaha-ägare får nämligen något som inte kan mätas i HK eller RPM - legendarisk Yamaha-tillförlitlighet.
Det var endast två ingenjörer som började utveckla den första Yamaha utombordsmotorn 1958.
Efter två år av tester och finjustering släppte Yamaha sin första utombordsmodell med namnet P-7. Då var Yamaha redan en väletablerad byggare av musikinstrument. Folk skämtade ofta att man kunde säga att P-7 gjordes av en musikinstrumenttillverkare eftersom det kom mycket ljud från motorn. Denna kritik av P-7 fick Yamahas ingenjörer att utveckla en mindre och tystare utombordare, denna modell döpte dom till P-3. P-3 var mycket mer framgångsrik än P-7, främst på grund av att Yamahas grundliga jobb gällande marknadsundersökningar. Återkopplingen från konsumenterna användes för att skapa den ideala utombordaren för Yamahas målgrupp.
År 1967 hade presidenten för Yamaha Motor, Genichi Kawakami, ett möte med Pakistans ambassadör i Japan. Ambassadören berättade för president Kawakami att vägarna under Pakistans regnperioder ofta blir översvämmade. President Kawakami sa till ambassadören att Yamaha har utombordsmotorer och att företaget skulle vara glada om dessa utombordare kan vara till hjälp. Detta blev starten på Yamahas satsning på den utomeuropeiska marknaden för utombordsmotorer.
Global expansion
Yamaha Motor kom först in på den amerikanska marknaden 1970. En nyckel till Yamahas framgång på internationella marknader var skapandet av Enduro-serien med motorer i kommersiell kvalitet. Yamahas engagemang för service och tillförlitlighet för Enduro-linjen gav en stark grund för alla framtida modeller. Genom att fortsätta sitt engagemang för att lösa problem snabbt och effektivt, växte Yamahas kundbas snart och den globala expansionen i Afrika, Latinamerika, Europa och Asien var oundviklig.
I slutet av 1970-talet kulminerades denna expertis med lanseringen av 85A, en tvåtaktsmotor, som fortfarande finns i det nuvarande sortimentet av Yamaha-motorer i samma, oförändrade design. Sådan var 85A:s popularitet och tillförlitlighet att den fortfarande inte har ersatts av en ny generation.
85A är allmänt erkänt som ett mästerverk av teknik och kombinerar tillförlitlighet, hållbarhet med en hög effekt och enkelt underhåll.
I början av 80-talet beslutade Yamaha att utveckla en rad utombordare som är specifika för fritidsanvändning. År 1983 hade Yamaha i USA en sortiment av 12 2-takts påombordsmodeller som sträckte sig från 40 hk till 220 hk. Idag erbjuder Yamaha en mängd tvåtaktsmodeller från 2 hk till 250 hk.
Tidiga i utvecklingen av 4-taktsmotorer
Den första 4-taktsmotorn från Yamaha släpptes 1984. Detta gav Yamaha en fördel mot konkurrenterna när utsläppsbestämmelserna började implementeras på 1990-talet. Medan Yamaha hade utvecklat renare 4-taktsmodeller i över ett decennium hade varken Mercury eller Johnson / Evinrude en enda 4-taktsmodell i sin produktlinje.
Ett riktmärke för Yamaha 4-takts var skapandet av 100 hk F100A 1998. F100A erbjöd högst effekt och miljöprestanda i sin klass. Detta engagemang för innovation är vad som ledde till utvecklingen av banbrytande 225hp F225A. När Yamaha lanserade sin F225A-motor, hade den mer effekt än någon annan 4-takts utombordare i världen. Idag erbjuder Yamaha 4-takts utombordsmotorer från 2,5 hk till 350 hk.
Hitta rätt reservdel hos Marinshopen
Det är väldigt viktigt att du vet vilken årsmodell och typ av Yamaha utombordare du har på din båt så du hittar rätt reservdelar.
Vi hjälper dig gärna med detta i vår Motorguide. Där kan du enkelt följa stegen för att identifiera din motormodell.
När du fastställt vilken motor du behöver reservdelar till, eller om du redan hade koll på detta i förväg, hittar du de modellspecifika reservdelarna till just din motor här.