Varför anod på båt?
Varför anod på båt? Att ha koll på sina anoder, eller offeranoder som de också kallas, är en viktig del av att skydda båten, motorn och drevet. Först och främst är det viktigt att välja rätt typ av anod baserat på vilket vatten man har sin båt i. Det finns anoder i alla former och storlekar, så det är viktigt att välja en som passar din båt bäst.
En anod fungerar som en svag magnet och dess jobb är att dra till sig orenheter som annars skulle ”äta” upp den ädlare metallen som drevet består av. Anoden är tillverkad i en mindre ädel metall och finns till enkom för att offras så att man slipper offra exempelvis drevet, växelhuset eller trimplanen. Anoderna offrar sig själva för att skydda båtens mer värdefulla delar.
Det är viktigt att regelbundet undersöka anoderna och se till att de är i gott skick. Om en anod har börjat korrodera eller är utsliten så måste den bytas ut så snabbt som möjligt. Om anoden inte fungerar som den ska kan det leda till allvarliga skador på båtens motor och drev.
Hur vet jag vilken anod jag ska ha på min båt?
Det är angeläget att välja rätt typ av anod för det vatten man seglar i. Anodernas material lämpar sig bäst för vatten med olika salthalter och olika kemiska sammansättningar. Här är några exempel på vilka typer av anoder som lämpar sig bäst i olika vattenmiljöer:
- Zinkanoder lämpar sig främst för användning på västkusten men kan även användas på ostkusten. Zinkanoder fungerar bra i saltvatten.
- Aluminiumanoder lämpar sig bäst för ostkusten. Aluminiumanoder fungerar också bra i saltvatten.
- Magnesiumanoder lämpar sig bäst för sötvatten, såsom Mälaren och insjöar. Magnesiumanoder är känsligare än zink och aluminiumanoder och är inte lämpliga för användning i saltvatten.
När är det dags att byta ut anoden?
En tumregel för att byta ut anoder är att göra det när ca 50% av anoden har offrats. Detta innebär att man behöver inspektera anoden regelbundet för att se till att den inte har förbrukats helt.