Vad drivs fartyg av?
Vad drivs fartyg av? I århundraden har segel och åror dominerat världens flottor som primär kraftkälla. Det var först under 1800-talet, med ångmaskinens intåg, som maskindriften sakta började ta över. Men det var först under det senaste århundradet som den snabba teknologiska utvecklingen gjorde att marinen fick tillgång till flera olika kraftkällor ombord på samma fartyg. Idag har fartyg tillgång till ett brett utbud av kraftkällor, som gas, el och hybridteknik.
Så här drivs fartyg framåt
Segelbåtar är en vanlig typ av båt som förekommer i många olika former. De kan vara utformade för både yrkestransporter och fritidsaktiviteter. I regel drivs en segelbåt av ett segel som fångar upp vinden och därmed kan utvinna kraft för att driva båten framåt.
Vanligtvis skiljer man på två olika typer av segelbåtar. De segelbåtar eller fartyg som används vid yrkestransporter kallas flitigt för allmogebåtar. Dessa utformas oftast efter väder och de farvatten som de ska föra sig i. De kan ha olika typer av riggar och konstruktioner beroende på deras specifika syfte.
Sedan finns det även segelbåtar i olika material såsom trä, aluminium eller plast, vilket är vanligare vid mindre fritidsbåtar såsom katamaraner, jollar, kölbåtar och trimaraner. Dessa båtar är oftast designade för nöjessegling och kan ha olika utformningar, antal master och segel, samt olika botten- och költyper för att optimera prestanda.
Motorbåtar är en vanlig syn på sjöar och hav runt om i världen och används för en mängd olika ändamål, såsom fiske, vattensport, nöjesåkning och transport. Förbränningsmotorer är vanligt förekommande inom motorbåtsindustrin, men det finns också en ökande trend med elmotorer för en mer miljövänlig framdrivning.
Motorbåtar finns i många olika storlekar, från små och smidiga båtar som kan användas för att utforska sjöar och floder, till stora och lyxiga båtar som kan ta dig på längre resor och havskryssningar.
Sjöfartsbränsle i Sverige
Marknaden för sjöfartsbränsle i Sverige består huvudsakligen av tre bränslekategorier: tjockolja, gasolja och andra lågsvavliga bränslevarianter. Tjockolja är den mest använda bränsletypen inom sjöfarten, men på grund av dess höga svavelhalt har det en negativ miljöpåverkan. Gasolja är vanligare inom kustnära sjöfart och mindre fartyg, medan andra lågsvavliga bränslevarianter används för att minska miljöpåverkan.